جایگاه شهادت در اسلام

shobahatdini

شبهات بروز دین اسلام

جایگاه شهادت در اسلام

مهدی صیادی
shobahatdini شبهات بروز دین اسلام

جایگاه شهادت در اسلام

#پاسخ

 
در تاريخ ملتها روزهايى پيش مى ‏آيد كه بدون ايثار و فداكارى و دادن قربانيان بسيار خطرات بر طرف نمى ‏شود، و اهداف بزرگ و مقدس محفوظ نمى ‏ماند، اينجا است كه گروهى مؤمن و ايثارگر بايد به ميدان آيند، و با نثار خون خود از آئين حق پاسدارى كنند، در منطق اسلام به اينگونه افراد شهيد  گفته مى‏ شود.
 
اطلاق شهيد از ماده شهود  بر آنها يا به خاطر حضورشان در ميدان نبرد با دشمنان حق است، يا به خاطر اينكه در لحظه شهادت فرشتگان رحمت را مشاهده مى‏ كنند، و يا به خاطر مشاهده نعمتهاى بزرگى است كه براى آنها آماده شده، و يا حضورشان در پيشگاه خداوند است آن چنان كه در آيه شريفه وَ لا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْواتاً بَلْ أَحْياءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ (آل عمران- 169) آمده است.
 
تفسیر نمونه ج 21 ص 405
 
در  اسلام كمتر كسى به پايه شهيد  مى‏ رسد، شهيدانى كه آگاهانه و با اخلاص نيت به سوى ميدان نبرد حق و باطل رفته، و آخرين قطرات خون پاك خود را نثار مى ‏كنند.
 
در باره مقام شهيدان روايات عجيبى در منابع اسلامى ديده مى‏ شود كه حكايت از عظمت فوق العاده ارزش كار شهيدان مى‏ كند.
 
در حديثى از رسول خدا  مى ‏خوانيم ؛
 
« در برابر هر نيكى، نيكى بهترى وجود دارد تا به شهادت در راه خدا رسد كه برتر از آن چيزى متصور نيست »
 
بحار الانوار ج 100 ص 15
 
در حديث ديگرى از آن حضرت نقل شده است ؛
 
« مجاهدان راه خدا رهبران اهل بهشتند »
 
همان منبع ص 15
 
در حديث ديگرى از امام باقر علیه السلام مى‏ خوانيم ؛
 
« هيچ قطره ‏اى محبوبتر در پيشگاه خدا از قطره خونى كه در راه او ريخته مى‏ شود، يا قطره اشكى كه در تاريكى شب از خوف او جارى مى ‏گردد، نيست، و هيچ گامى محبوبتر در پيشگاه خدا از گامى كه براى صله رحم برداشته مى‏ شود، يا گامى كه پيكار در راه خدا با آن تكميل مى‏ گردد نمى ‏باشد »
 
همان منبع
 
اگر تاريخ اسلام را ورق زنيم مى‏ بينيم، قسمت مهمى از افتخارات را شهيدان آفريده‏ اند، و بخش عظيمى از خدمت را آنان كرده‏ اند.
 
نه تنها ديروز، امروز نيز فرهنگ سرنوشت‏ ساز شهادت  است كه لرزه بر اندام دشمنان مى ‏افكند، و آنها را از نفوذ در دژهاى اسلام مايوس مى‏كند، و چه پر بركت است فرهنگ شهادت براى مسلمانان، و چه وحشتناك است براى دشمنان اسلام.
 
ولى بدون شك شهادت يك « هدف » نيست، هدف پيروزى بر دشمن و پاسدارى از آئين حق است، اما اين پاسداران بايد آن قدر آماده باشند كه اگر در اين مسير ايثار خون نيز لازم شود از آن دريغ ندارند، و اين است معنى امت شهيدپرور نه این که شهادت را به عنوان یک هدف طلب کنند .
 
تفسیر نمونه ج 21 ص 407
 
روى همين جهت در آخر حديث مفصلى كه از امير مؤمنان  از رسول خدا  در باره مقام شهيدان نقل شده مى‏ خوانيم پيامبر سوگند ياد كرد ؛
 
«  سوگند به كسى كه جانم در دست او است كه وقتى شهيدان وارد عرصه محشر مى‏شوند اگر پيامبران در مسير آنها سوار بر مركب باشند پياده مى‏ شوند، به خاطر نور و ابهت آنان و هر يك از آنها هفتاد هزار نفر را از خاندان و همسايگان خود شفاعت مى‏ كند »
 
بحار الانوار ج 100 ص 14
 
 
بنابراین ، هدف در اسلام از بین بردن دشمن است و برای تحقق این هدف نباید از ایثار خون هراسی داشت ، اما باید کلیه مراقبت ها در میدان نبرد و غیر آن صورت گیرد ، تا دشمن ضربه خورده و هلاک شود ، نه آنکه نیروها  به عشق شهادت ، بی محابا و بدون برنامه با دشمن مواجه شوند .
 
بنابراین این اشکال که « شهادت در اسلام ترویج خوکشی است » از پایه و اساس « باطل و بی اساس » است .
 

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : دو شنبه 16 دی 1398 | 1:14 | نویسنده : مهدی صیادی |
.: Weblog Themes By Slide Skin:.